WIE WE ZIJN

OVER ONZE KERK


CHRISTELIJKE GEMEENTE GIBBOR


Bovenstaande foto is niet echt onze kerk. We vonden het echter wel een leuke foto 🙂

WAT MOET JE OVER ONS WETEN?

We zijn een kleine en vooral jonge groep en willen een “(t)huis-gemeente” zijn. Onze samenkomsten zijn vrij relaxed – we beginnen doorgaans met aanbidding. Daarna gaan de kinderen naar beneden om hun eigen programma te volgen. We houden er vooral van om te delen met elkaar, volgens het “iedereen heeft iets” principe. Een Schriftwoord, studie, preek, getuigenis of gebed: het kan allemaal. We ontvangen ook gastsprekers.

Na de samenkomst praten we gezellig nog wat na met een kop koffie en gebak. Voel je vrij ook iets mee te brengen!

SAMENKOMSTEN

Zondag vanaf 10:00 tot
ongeveer 12:30

WAAR?

Hoeve 1 & 2

Baron Ruzettelaan 435
8310 Brugge
BELGIE

DE GEMEENTE

We pretenderen alvast niet “de enige ware kerk” te zijn. Geen “schone schijn” of “mooi-weer-show” – gewoon “mensen”. We zijn niet perfect en zullen dat wellicht nooit worden. Ieder van ons is zich bewust van het feit dat we allen rondlopen met een bordje “werk in uitvoering”.

Er zijn heel wat Christelijke kerken en gemeenten in België die allemaal sterke en minder sterke punten hebben – we willen vooral gewoon ons best doen. We onderhouden goede banden met diverse gelovigen en kerken van allerlei denominaties. Als er één iets is wat we ontdekt hebben, dan is dat we kunnen leren van elkaar.

We houden ons niet bezig met heksenjachten naar andere kerken of gemeentes toe. Vraag ons liever niet naar onze mening over specifieke bedieningen en sprekers. Dat er bepaalde zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen is jammerlijk feit. Zelden krijg je echter het hele verhaal te horen. Dat is helaas des mensen. We maken er als mensen een zootje van, sla de krant open, bekijk het journaal en je weet het. Geef echter een instituut niet de schuld van wat mensen er mee uitsteken. Reken dus ook God, “kerk” of “geloof” niet af door negatieve ervaringen met individuele gelovigen.

ONZE VISIE

Dat Jezus meer dan enkel een bijzonder mens was die iets meer dan 2000 jaar geleden geboren werd moeten zelfs filosofen, historici en andere geleerden toegeven. Eeuwen nadat Hij op aarde vertoefde hebben Zijn woorden vandaag nog altijd een enorme impact op miljoenen mensenlevens. Het zendingsbevel van Jezus is duidelijk te lezen in Marcus 16.

Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

De bovenstaande tekst behoeft vrij weinig uitleg. We houden vooral van praktijk en een actief geloof. “Geloof zonder werken is dood” zegt de Bijbel.

KORTE GESCHIEDENIS

Het begon in september 2007. We hielden onze samenkomsten op vrijdagavond in een woonkamer. Toen die te klein werd en de eerste kindjes geboren werden, gingen we op zoek naar een grotere ruimte en verplaatsten we de samenkomst naar zondagmorgen. Een nieuw lokaal werd snel gevonden. Er werd geopperd dat we een naam moesten hebben. Niet dat dit zo belangrijk was, maar toch vonden we “dat het kind een naam moest hebben”. Er waren verschillende voorstellen, maar bij geen enkel was er een echte klik. Off record werd de naam “BBQ kerk” wel eens gehanteerd –“The place where your flesh gets roasted”. Sommigen van ons zijn passionele carnivoren, dus dat was ook een pluspunt aan de naam.

Na een doopdienst, tijdens – jawel – een BBQ, vroeg iemand naar de naam van onze gemeente. Plots viel de naam “Gibbor” – en het klikte. “Gibbor” it was!

El Gibbor is één van de namen van God. Het betekend “strijder”, “overwinnaar”, of “held”. In de Bijbel lezen we over verschillende “gibborim”, o.a. in Richteren 6:12 lees je dat Gideon geroepen werd door een engel van God en “dappere held” genoemd werd. De grondtekst gebruikt hier het woord “Gibbor”. Gideon mocht niet met zijn 30.000 man tellende legermacht optrekken. God wou niet dat ze zich zouden roemen op zichzelf voor de overwinning, maar de eer aan Hem geven. Hij zou hun de overwinning geven! Uiteindelijk mocht Gideon slechts 300 man meenemen, het waren diegenen die het water opslurpen als honden. Dat is een mooi beeld van gretigheid: als je echt dorstig bent kijk je niet naar etiquette maar ga je zo snel mogelijk je dorst lessen. Elke man moest naast een shofar (of bazuin) ook nog een lege kruik met een fakkel erin meenemen. Toen ze ’s nachts het vijandelijke kamp omsingelden, bliezen ze gezamenlijk op de shofar en braken ze de kruiken waardoor het vuur zichtbaar werd. De Midjanieten vluchtten en in de chaos gingen ze zelfs elkaar te lijf… Het volk keek toe hoe God hun de overwinning bracht.

Het is een prachtig beeld die een mooie reflectie is van ons leven als gelovigen: Wij zijn die kruiken…maar als we niet verbroken zijn kan het licht in ons niet vrij gezet worden. God daagt ons uit onze stem te laten horen zonder vrees. De slag met de Midjanieten werd gewonnen zonder menselijke invulling: niet door kracht van wapenen en talrijke legers – slechts een handvol mannen die luisterden naar Zijn stem – en God deed de rest voor hen. Willen we menselijke roem en eer of willen we strijders zijn op Zijn manier? Vandaar: “Gibbor”